donderdag 15 oktober 2009

Gratis Geld Lenen Van Je Energieleverancier

Sinds de energiemarkt is vrij gegeven in 2004, schieten de energieboeren als paddenstoelen uit de grond.De welbekende grote namen als Essent, Eneco en Nuon zijn allang niet meer de enige smaken die er te verkrijgen zijn.In vrijwel elk reclameblok zit dan ook wel een item van een energieleverancier met al dan niet een bekende Nederlander als boegbeeld.


Voor de gemiddelde burger heeft de liberalisering nog niet echt grote voordelen met zich meegebracht, integendeel.
Op Menig forum en consumentenprogramma worden frustraties geuit over de administratieve chaos en financiële wanorde bij veel leveranciers. De meest gehoorde klachten gaan over de , wervingsmethoden (telemarketing en deur aan deur verkoop), contracten waar je niet onderuit komt en de welbekende foutieve jaar of eindafrekening. Over dat laatste wil ik een nog enigszins onbekend feitje, met u delen.

Je hoort soms over mensen die onwaarschijnlijk hoge bedragen moeten betalen voor hen energieverbruik en dat terwijl men al zo weinig stookt, bijna nooit thuis is en al voor honderden euro's aan isolatie en bespaarproducten in huis heeft gehaald... het probleem ligt dan ook niet in het verbruik maar in de meterstand die gehanteerd is.

Omdat de Netbeheerder (verantwoordelijke voor het netwerk, de leidingen en meters) niet elk jaar langs komt, wordt de klant gevraagd zelf de meterstanden op te nemen en tijdig door te geven. Wanneer de netbeheerder deze standen niet op tijd binnen heeft wordt er altijd een schatting gemaakt van uw verbruik. Het merendeel van deze geschatte standen wordt ook nog eens in het nadeel van de consument gemaakt, u moet bij betalen ! Vaak honderden tot duizenden euro''s die onterecht in rekening worden gebracht en vaak pas terug gegeven bij een volgende jaarafrekening. Om rente hoeft u niet aan te kloppen, de leverancier brengt ook géén rente bij u in rekening als blijkt dat u meer energie verbruikt dan betaald is.

Als we dit gegeven nou eens omdraaien en een lagere stand doorgeven.. voorbeeld,

Ik krijg een meterstandenkaart met het verzoek de gas en stroomstanden binnen 10 dagen door te geven.

Mijn werkelijke stand voor het gas is op dat moment 1800 M³ (kuub) op het kaartje vul ik een lagere stand in van 1100M³ de kans is heel groot dat ik het verschil van 700 M³ terug krijg, dit omdat ik netjes elke maand een voorschotbedrag betaal dat mijn werkelijk verbruik dekt.
omdat een kuub gas inclusief alle belastingen en toeslagen ongeveer €0,50 kost, krijg ik een bedrag terug van € 350,-


Dit bedrag kan ik houden tot er na een jaar of 2 eens een keer een meteropnemer langs komt om de standen op te nemen, het onterecht ontvangen bedrag zal dan, ( zonder rente !) moeten worden terug betaald, maar ach, ik kan beter op mijn geld letten dan de zakkenvullers bij Essent en Nuon en dus betaal ik zonder morren mijn GRATIS lening terug. :)


Hoop dat ik je hiermee, in een tijd van gestegen energieprijzen en dalende inkomsten, van dienst ben geweest.
Bij de DSB bank kun je ook beter weg blijven.

2 opmerkingen: